Знай свої права: покупки у супермаркеті без обману

Здавалося б, вирушаючи за покупками у супермаркет, не слід очікувати якихось негараздів і неприємностей. Але, як інколи буває: біда приходить, де її не чекають. У Вас вимагають повернути кошти за пошкоджений товар, залишити сумку у камері схову чи надати особисті речі для огляду, знайте – це не законно.
Для того, щоб краще орієнтуватись у своїх правах, мінімізувати ризик виникнення різних «несподіванок» та не бути на поводі у працівників супермаркетів, Zmistovno.com.ua разом з трускавецьким адвокатом Юрієм Крамарем підготували добірку інформації про права покупців у маркеті, адже непередбачувані ситуації можуть трапитись з кожним, а як в них правильно діяти, здебільшого, пересічним громадянам невідомо.
Камери схову
Зайшовши у супермаркет, не завжди є охота свою непримітну сумку чи будь-яку іншу річ ставити у камери схову, як, начебто цього вимагає закон. І якщо такого бажання у Вас немає, знайте – ВИ МАЄТЕ ПРАВО не залишати свої речі у камері схову. За них керівництво супермаркету відповідальності не несе. Тому вимагати від Вас таких дій охоронці закладу права не мають.
Чи потрібно платити за випадково пошкоджений товар?
Набрали до рук купу скляних банок з маринованими овочами в надії донести це все до каси або взяли торт за верхівку упаковки, а тут раз, — банки попадали й порвалась упаковка. Питання: «що робити, платити?». А зовсім ні. Якщо Ви випадково пошкодили товар, то МАЄТЕ ПРАВО не оплачувати його вартість, оскільки до моменту купівлі товару його власником є торговельний заклад. А відповідно до статті 323 Цивільного кодексу України, ризик випадкового знищення або пошкодження майна несе його власник, тобто супермаркет.
Супермаркет і тварини
Правила, якими мають керуватися власники тварин, приймаються окремо органами виконавчої влади. Здебільшого, у кожному місті ці правила однакові або подібні й забороняють перебування з тваринами на території закладів. Проте за санітарні норми відповідає супермаркет. Він і повинен попереджати покупців про заборону чогось за допомогою попереджувальних табличок чи вербальної комунікації. Якщо людина й зайшла до супермаркету з твариною, то максимум, що можуть від Вас вимагати – це покинути приміщення магазину. І, ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ, жодних штрафів!
На ціннику одна ціна, на касі – інша
Певно, це траплялося з кожним. Допоки доходиш від полиці з товаром до каси – ціна змінюється на очах. Звичайно, у бік росту. Працівники торговельного закладу можуть всіляко Вами маніпулювати та змушувати оплати товар за новою ціною, проте ВИ МАЄТЕ ПРАВО заплатити за ціною згідно цінника, відповідно до положень ЗУ «Про захист прав споживачів» та Постанови Кабінету Міністрів України від 15.06.2006 № 833 «Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів» та Наказу Міністерства економіки України від 19.04.2007 № 104 «Про затвердження Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами». Тому не звертайте уваги на неправомірні вимоги персоналу, а краще ознайомте їх з правами покупців та купіть товар за ціною, вказаною на ціннику.
Повноваження охорони торговельного закладу
Здебільшого, слово «охорона» повинно асоціюватись із поважними та солідними людьми, котрі захищають безпеку і права закладу та його відвідувачів. Проте, на жаль, реальність не завжди відповідає очікуванням. Заглиблюватись у хамство і неадекватну поведінку деяких «людей у чорному» не будемо, проте згадати про їхні повноваження потрібно обов’язково.
– Перше, що варто пам’ятати: охоронець – це штатний працівник торговельного закладу і до поліції ніякого стосунку він не має. Відповідно повноваження його обмежені й про будь-які неправомірні дії покупців він повинен повідомляти поліцію;
– Охоронець не має права затримувати осіб без відповідних на це підстав. Це може бути запис із камери спостереження, покази свідків чи сигнал магнітного детектора. У випадку порушення цих норм штатний працівник охорони може бути притягнутий до кримінальної відповідальності.
– Охорона не має права оглядати речі без Вашої згоди;
– Без згоди охоронець не має права відводити Вас в інше приміщення (в іншому приміщенні, можливо, не буде камер відеоспостереження і довести свою правоту чи неправоту охоронців буде складно або й неможливо).
«Ой, я не маю решти». Що робити?
Згідно з положеннями ст. 17 ЗУ «Про захист прав споживачів» продавець (виконавець) зобов’язаний всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції та форм її оплати. Сподіваємося, ця інформація буде для Вас корисною і в разі потреби допоможе Вам захистити свої права. На цьому у нас все.
І ПАМ’ЯТАЙТЕ: ВИ МАЄТЕ ПРАВО!
Петро Юрса